سلامتی

الگوی غذایی و الگوی خواب | رژیم غذایی

مواد غذایی که شما در طول روز مصرف می کنین تاثیر مستقیمی روی روش خوابیدنتان میذاره. اگه از فراوردهای شیمیایی و مصنوعی زیادتر از اندازه مجاز استفاده می کنین، شاید نوبت به اون رسیده باشه که مقداری از اجناس طبیعی و سالم رو هم در رژیم غذایی خود بذارین.

بد نیس اندازه مصرف شکر، چربی و مواد نگهدارنده رو حذف کرده، یا کم کنین و واسه اونا جانشین مناسب تری انتخاب کنین. این به شما کمک می کنه تا شبا راحت تر بخوابین و از این گذشته سلامت کلی بدنتون رو هم زیاد می کنه.

تلاش کنین رژیم غذایی رو به کار گیرید که در اون تعادل رعایت شده باشه.

تا جایی که می تونین میوه و سبزیجات تازه بخورین، از کربوهیدراتای مرکب استفاده کنین و پروتئین رو از شکلای جور واجور غذاهایی انتخاب کنین که اندازه چربی در اونا پایین باشه. به این منظور می تونین از جایگزینای بیشماری که این روزا واسه گوشت به بازارها عرضه می شن، مانند توفو، سویا، و برگرهای سبزیجات استفاده کنین.

واسه اینکه بتونین سلامت عمومی بدن خود رو تضمین کنین، باید ببینین که نسبت به چه غذاهایی آلرژی دارین و پس از تشخیص تلاش کنین اونا رو از رژیم غذایی خود حذف کرده و براشون  جانشین مناسبی پیدا کنین. اگه نسبت به غذایی حساسیت داشته باشین و ازش استفاده کنین، علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی، ممکنه سیستم فکری و احساسی شمام تحت تاثیر قرار بگیره.

عامل فوق می تونه روی خواب شما تاثیر منفی بزاره و دلیل ایجاد بعضی مشکلات خوابیدن شه. بعضی از غذاهای آلرژی زا که احتمال میره دلیل ایجاد بی خوابی می شن به توضیح زیر هستن: ذرت، گندم، و شکلات.

تلاش کنین آخرین وعده غذایی خود رو دست کم ۴ ساعت قبل از خواب بخورین. شام رو سبک تر در نظر گرفته و در اون از غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنین. تلاش کنین پرخوری نکنین چون که احساس سنگینی و خواب آلودگی به شما دست میده.

اگه هنگام غروب و پس از خوردن غذا، چرت کوتاهی بزنین، شب موقع خواب به مشکل برمی خورید و شب موقع خواب به مشکل برمی خورید. پس تلاش کنین هنگام غروب به اندازه کافی غذا بخورین تا بعداً احساس گرسنگی به شما دست نده که بخواین دنبال غذاهایی بگردین که پر از شیرینی و چربی هستن.

با این وجود اگه قبل از خواب بازم احساس گرسنگی به شما دست داد، می تونین یکی دو ساعت قبل از رفتن به تختخواب یه وعده اسنک کوچیک بخورین. در این زمان باید از مصرف غذاهایی که دارای پروتئین زیادی بوده و پر از شکر و چربی هستن شدیدا دوری کنین.

هم اینکه باید از مصرف غذاهای پرحجم و تند هم دوری کنین. مثلا می تونین از مخلوط غلات و شیر استفاده کنین و یا یه وعده ماست کم چرب بخورین. هدف شما از شام خوردن اینه که بدن خود رو کمی تغذیه کنین تا از شدت گرسنگی، دچار سوزش معده نشید؛ نه اینکه هر چیز دم دستتون میاد بخورین و شکم خود رو به طور کاملً پر کنین.

هدف شما باید نابود کردن حس گرسنگی باشه؛ با این کار به بدن خود اجازه دادین که آروم شده و خوب استراحت کنه.

مطمئن شید که در طول روز به اندازه کافی آب مصرف می کنین. تحقیقات نشون دهنده این مطلب هستن که اندازه مصرف روزانه آب ۸ لیوان یا همون ۲ لیتره.

اگه در طول روز به اندازه مناسب آب مصرف کرده باشین و بدن به اندازه کافی آب داشته باشه، در طول شب واسه آب خوردن بیدار نمی شین. تلاش کنین دست کم یه ساعت قبل از خوابیدن آب مصرف نکنین چون که مجبور میشین در طول شب واسه تخلیه ادرار از خواب بلند شید.

هرچقدر بیشتر از غذاهای سالم استفاده کنین، به همون اندازه هم هم از نظر فیزیکی و هم روحی احساس تعادل و توازن بیشتری به شما دست میده.

هدف این مقاله آموزش تکنیکایی بود که به واسطه اون بتونین راحت تر بخوابین و در بین خواب بدون دلیل بیدار نشید.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *