سلامتی

الگوی غذایی مردم مهمترین عامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر | تغذیه سالم

الگوی غذایی مردم مهمترین عامل خطر دچار شدن به بیماریای غیرواگیر

تغذیه

حالا سرانه مصرف قند روزانه مردم در ایران ۶۶ گرمه، درحالیکه اندازه قند روزانه پیشنهاد شده به وسیله سازمان جهانی بهداشت، ۲۵ گرمه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه الگوی غذایی مردم، مهمترین عامل دچار شدن به بیماریای غیرواگیره، درخصوص مصرف نمک، چربی و قند روزانه مردم در ایران اخطار داره.

زهرا عبداللهی با بیان اینکه الان بیماریهای غیرواگیر مهمترین عامل مرگ و میر در کشوره، اعلام کرد: الگوی غذایی مردم، مهمترین عامل خطر دچار شدن به بیماریایی مثل دیابت(Diabetes)، بیماریهای قلبی، عروقی، سرطانها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

ایشون درخصوص مصرف قندها، چربیا و نمک در الگوی غذایی مردم، گفت: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، اندازه بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن آدم می شه، پس خطر دچار شدن به شکلای جور واجور مریضی ها زیاد میشه، در مقابل مصرف سبزیا، میوه ها و جنب و جوش مردم هم کم شده.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص مصرف افراطی و غیر اصولی قند روزانه مردم گفت: حالا سرانه مصرف قند روزانه مردم در ایران ۶۶ گرمه، درحالیکه اندازه قند روزانه پیشنهاد شده به وسیله سازمان جهانی بهداشت(WHO)، ۲۵ گرمه، یعنی اندازه استاندارد مصرف قند در روز باید برابر پنج حبه قند یا ۵ قاشق مرباخوری شکر باشه.

عبداللهی با بیان اینکه مردم باید از مصرف نوشابه های گازدار دوری کنن، گفت: هر قوطی نوشابه گازدار، بین ۲۸ تا ۳۰ گرم شکر داره، پس اگه در روز فقط یه قوطی نوشابه گازدار مصرف شه، به تنهایی بیشتر از اندازه پیشنهاد شده بوده و اگه مواد قندی بقیه خوراکیای روزانه هم به الگوی غذایی مردم اضافه بشه، فرد با اضافه دریافت قند روبرو هستش.

ایشون با اشاره به اینکه طبق پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، اندازه مصرف نمک روزانه واسه افراد عادی باید کمتر از ۵ گرم و واسه افراد بالای ۵۰ سال باید کمتر از ۳ گرم باشه، گفت: ایرونیا حدود دو تا سه برابر بیشتر از اندازه پیشنهاد شده جهانی، یعنی ۱۰ گرم نمک در روز مصرف می کنن، با مصرف افراطی و غیر اصولی نمک، خطر دچار شدن به فشارخون، سکته قلبی، پوکی استخون(Osteoporosis) و سرطان معده هم زیاد میشه.

ایشون با بیان اینکه حذف نمکدان از سفره ها، یکی از راهکارهای کاهش مصرفه، گفت: از جمله راهکارهای دیگه کاهش مصرف نمک، به کمترین حد ممکن رسوندن به کار گیری اون موقع طبخ غذا و کاهش مصرف شورجات و فست فودها هستش.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص مصرف چربی روزانه مردم گفت: بیشترین حد ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی لازم روزانه بدن باید از چربیا تامین شه و دریافت بیش ازاین مقدار چربی، منجر هم اینکه دریافت اون و حرکت کردن به سمت بیماریها و خطر فاکتورهای مریض کننده می شه.

به گزارش وزارت بهداشت-عبداللهی با بیان اینکه طبخ غذا به صورت سرخ شده با حجم زیاد روغن باید محدود شه، گفت: خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی، عروقی و چاقی(Obesity) و اضافه وزن با مصرف افراطی و غیر اصولی روغن و چربی زیاد میشه.

ایشون با بیان اینکه مصرف روغن جامد به دلیل داشتن اسیدچرب اشباع پیشنهاد نمی شه، ادامه داد: روغنای گیاهی مایع که اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد دارن، واسه مصرف مناسب تر هستن، مثلا روغن کنجد، روغن آفتابگردان، روغن کلزا.

عبداللهی با اشاره به اینکه حتی روغنای گیاهی مایع هم باید به اندازه محدود مصرف شن، گفت: خانوما معمولا عادت دارن، با در دست گرفتن بطری روغن، اونو به غذا اضافه کنن، درحالیکه این طرز استفاده منجر می شه، یهو حجم زیادی روغن به غذا اضافه شه که قابل برگشت هم نیس، پس واسه کنترل حجم روغن مصرفی باید اونو با قاشق اندازه بگیرن و اضافه کنن.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در آخر تاکید کرد: هم اینکه چربیای حیوونی هم پیشنهاد نمی شه، چراکه اسیدهای چرب اشباع بالایی در این نوع چربی هست.

.

منبع : pezeshk.us

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *