سلامتی

الگوی خواب نوزاد چگونه است؟ | بیماری

الگوی خواب نوزاد چیجوریه؟

خواب یا کمبود اون یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین جنبه های مراقبت از کودکه. کسائی که تازگیا صاحب بچه شدن، به خوبی از اهمیت اون در چند هفته یا ماه اول آگاه هستن.

 

به صورت میانگین نوزادان در حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و حدود ۸ ساعت در شب می خوابن. البته بیشتر نوزادان در اول نمی تونن در طول شب به طور پیوسته در حدود ۶ تا ۸ ساعت بخوابن و معمولاً تا سن سه ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شن. بیشتر نوزادان اونا هر ۳ تا ۴ ساعت واسه شیر خوردن بیدار می شن.

 

کودکان و نوزادان هم مانند بزرگسالان مراحل جور واجور خواب دارن و در هر مرحله، عمق خواب اونا هم تغییر می کنه. بسته به مرحله خواب، نوزادان می تونن در خواب دست و پا زده و در حرکت باشن و یا آروم و بدون حرکت در جای خود دراز بکشن.

الگوی خواب نوزاد از وقتی که در شکم مادره شروع به تشکیل می کنه. در حدود ۸ ماهگی، جنین شروع به خواب با حرکت یا خواب آروم می کنه.

اگه نوزاد شما خود واسه خوردن شیر در طول شب بیدار نمی شه، لازم نیس که اونو واسه شیر خوردن بیدار کنین، مگه اینکه دکتر اون به شما این رو پیشنهاد کرده باشه. البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندین نوزادتون بیشتر از ۵ ساعت بدون شیر بخوابه

واسه نوزادان هم دو نوع خواب هست:

خواب REM یا حرکت سریع چشما :

این مرحله از خواب، خواب سبکه که در این مرحله، نوزاد خواب می بینه و چشمش با سرعت به جلو و عقب حرکت می کنن. با اینکه نوزادان حدود ۱۶ ساعت در شبونه روز می خوابن، حدوداً نصف این زمان، خواب remه. کودکان بزرگتر و بزرگسالان بسیار کمتر از این زمان می خوابن و تنها چند ساعت رو در خواب rem می گذرونن.

 

خواب غیر REM:

خواب غیر REM خود به چهار دسته تقسیم می شه:

مرحله اول، چرت زدن: چشما روی هم می افتن و ممکنه باز و بسته شن.

مرحله دوم، خواب سبک: نوزاد دست و پایش رو حرکت میده و ممکنه با صدا از جا پریده و تکون بخوره.

مرحله سوم، خواب سنگین: در این مرحله، نوزاد آروم و بدون حرکته.

مرحله چهارم، خواب بسیار سنگین: در این مرحله، نوزاد به طور کاملً آروم و بدون حرکته و حتی با سر وصدا هم تکوننمی خوره.

 

نوزاد در هر بار خوابیدن، اول وارد مرحله اول و بعد مرحله ۲ و ۳ و ۴ می شه. پس اون به مرحله ۳ برگشته و بعد دوبارهً وارد مرحله ۲ شده و پس از اون وارد خواب rem می شه. این سیکل ممکنه چندین بار در طول خواب اون اتفاق بیفته.

 

بعضی از نوزادان وقتی که از مرحله خواب بسیار عمیق، وارد خواب سبک می شن، ممکنه به طور کامل بیدار شده و در چند ماه اول براشون مشکل باشه که دوباره به خواب برگردن.

 

نوزادان معمولاً بدون این دست اون دست کردن پس از بیدار شدن، بسیار حواس جمع هستن و به دور و بر نگاه کرده و متوجه دور و بر خود هستن. در صورت شنیدن صدا به اون جواب هم میدن. اما بدون این دست اون دست کردن پس از این زمان آروم ولی حواس جمع، زمان گریه فرا می رسه که اون دست و پای خود رو شدیدا تکون داده و شروع به گریه می کنه. پس اگه بدون این دست اون دست کردن پس از بیدار شدن نوزاد به اون شیر بدین می تونین از وارد شدن اون به فاز گریه جلوگیری کنین.

 

کمک به نوزاد واسه خوابیدن به تنهایی

خیلی از نوزدان ممکنه قادر نباشن که الگوی خواب و بیداری خود رو تنظیم کنن، به خصوص این که نمی تونن خودشون رو بخوابونن. پس خیلی با اهمیته که شما علایم خواب آلودگی نوزاد خود رو بدونین و با جفت و جور کردن محیط امن و مناسب واسه اون، اونو آماده خوابیدن کرده و به اون کمک کنین تا خود به تنهایی به خواب بره.

 

علایم آمادگی واسه خواب رفتن در نوزاد می تونه هر کدوم از موارد زیر باشه:

مالیدن چشم ها

خمیازه کشیدن

به یه نقطه خیره شدن

گریه و بی قراری

 

بهتره وقتی که هر کدوم از این علایم رو در نوزادتون مشاهده می کنین، به اون مقداری شیر داده، در آغوش بگیرین تا آروم گیرد. ولی قبل از اون که خوابش ببره، اونو در تخت خودش گذاشته تا یاد بگیره به تنهایی به خواب بره.

 

این که یه برنامه ای رو واسه قبل از خواب نوزاد درست کنین فکر بسیار خوبیه. ولی یادتون باشه که اجازه ندین اون در آغوش شما به خواب بره، چون این می تونه واسه اون خیلی راحت به یه عادت تبدیل شه.

اگه قبل از تاریک شدن هوا، نوزادتون رو واسه خواب در تختش می ذارین، پردهای اتاق اونو به طور کاملً تاریک کنین. اینجوری ساعت بیولوژیکی اون کم کم به رابطه خواب و شب و روز عادت کرده و یاد میگیره که شبا خوابیده و روزا بیدار باشه

برنامه خواب نوزاد

کودکان در امور روزمره اگه دارای یه الگوی خاص باشن که بتونن روی اون حساب کنن، بسیار بهتر عکس العمل نشون میدن. این واسه خوابوندن هم صدق می کنه. اگه از اول واسه کودک یه برنامه خواب خاص درست کنین اون خیلی سریعً به این روند عادت کرده و طبق اون می خوابد.

 

واسه ایجاد یه برنامه مناسب واسه خواب کودک، از همون هفته اول باید شروع کنین. این که ما چیجوری و به چقدر می خوابیم، تا قسمت زیادی برابر با عادات ماه و این که بدن ما چه سیگنالایی رو مربوط به خواب می دونه. این واسه نوزادان هم متفاوت نیس. پس هر طور که از اول نوزاد خود رو عادت بدین، بدن اونم همون طور جواب میده.

واسه ایجاد برنامه خواب واسه نوزادتون باید ثابت قدم باشین. بدین معنا که هر شب سر یه ساعت خاص اونو واسه خواب شبونه در تختخواب و یا گهواره اش بذارین.

 

واسه اون نشونه هایی مربوط به خواب درست کنین تا کم کم اون بدونه با دیدن اینا وقت خوابش شده. روشای خوبی که می تونین امتحان کنین حموم کردن، کتاب خوندن و یا اونو در آغوش گرفتنه.

 

واسه این که کودکتون در طول شب، راحت تر و طولانی تر بخوابه درست قبل از خوابش یه وعده کامل به اون شیر بدین. ولی مراقب باشین که اون در بغل شما به خواب نره، بلکه اونو تا وقتی بیداره در تختش بذارین و با تاریک کردن اتاق به اون حالی کنین که وقت خواب فرار رسیده.

 

در چند ماه اول ممکنه که نوزادتون در طول نیمه شب واسه شیر خوردن بیدار شه، ولی اگه از اول واسه اون برنامه مناسب خواب درست کرده باشین و در طول روز به اون به اندازه کافی شیر بدین، پس از ماه های اول، اون می تونه در تموم طول شب بدون معطلی تا صبح حدود ۶ و یا ۷ صبح بخوابه.

 

حموم کردن قبل از خواب به بهتر خوابیدن نوزاد بسیار کمک می کنه، چون که بدن کوچیک اونو خسته کرده و هم با گرم شدن بدنش، اون زیادتر از اندازه عادی خواب آلود می شه.

 

اگه نوزادتون در طول شب واسه شیر خوردن از خواب بیدار می شه، تلاش کنین که در آخر سکوت و آرامش و بدون این که با اون حرف بزنین، تو یه نور خیلی کم به اون شیر داده، اونو عوض کنین، و بعد بدون برانگیختن اون، دوباره در تختش بذارین تا خودش به خواب بره.

ادامه داره…

بخش سلامت تبیان

منابع:

پزشکان ایران

کیدزپرشیا

 

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *