سلامتی

الگوی تغذیه ای صحیح در مسافرت برای پیشگیری از هرگونه بیماری | تغذیه سالم

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت | افراد زیادی هستن که بیشتر از توانشان در روز کار میکنن و شبا هم یا به کار میپرازن و یا استراحت میکنن. بعد از طی یه مدت کاری یه مسافرت به یه جای خوب با آب و هوای مناسب بهترین گزینه واسه تقویت روح و جسمه.مسافرت کردن سرحالی،نشاط،امیدواری و … رو به دنبال خودش داره و هر شخصی بعد از یه مدت به اون نیاز داره.

اگه تعداد سفرها در طول سال زیاد باشه، باید به نکات تغذیه ای مهمی واسه حفظ سلامت جسم و جانتون توجه کنین. کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی، در مورد نکات تغذیه ای سفر می گن:

داشتن الگوی تغذیه ای درست،یکی از نکات اساسی که باید در طول سفر به اون توجه شه؛ اینه که افراد تو یه روز از چهار گروه غذایی شامل نون و غلات، میوه و سبزیا، لبنیات و گوشت استفاده کنن؛ البته در حد متعادل و متناسب.در حالی که بدیش اینه دیده می شه در بیشتر مسافرتا بعضی از این گروه های غذایی بیشتر از بقیه حذف می شن؛ چون امکان جفت و جور شون محدودتره.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت واسه پیشگیری از هرگونه مریضی

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت

مهم ترین گروه های غذایی که مصرفشون محدود می شه، میوه ها و سبزیا هستن؛ حال اون که این گروه از منابع غذایی تأمین کننده ویتامینا و مواد معدنی به حساب می ایند و باید به مصرف اونا توجه خاص داشت؛ چون اگه این کاهش مصرف طولانی شه، کمبودهایی مانند کمبود ویتامین و اسید فولیک و فیبر رو داره که زمینه های بروز یبوست رو در سفر به بار میارن.

از این رو، به خونواده ها پیشنهاد می شه امکانی رو جفت و جور کنن که میوه و سبزی دست کم دوبار در روز به شکل میان وعده یا همراه با غذا، به شکل سبزی خوردن یا سالاد، مصرف شه. البته باید به خاطر پیشگیری از دچار شدن به آلودگیای انگلی، به تمیزی و تازگی سبزیا هم توجه خاص داشت.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / شیر و ماست

شیر و بقیه لبنیات هم بیشتر در طول سفر به دست فراموشی سپرده یا مصرفشون محدود می شه. یافته های بررسیا در کشور نشون دادن که مصرف سرانه شیر و لبنیات در میان ایرانیان از مصرف سرانه جهانی بسیار کمتره؛ که می تونه دلیلی واسه بروز کمبود کلسیم در میان مردم باشه؛ چون با کمترخوردن شیر و ماست که از منابع کلسیم به حساب می ایند، کمبود کلسیم گسترش پیدا می کنه.

اگه مصرف لبنیات در سفر محدود شه، این مشکل بزرگ تر می شه. از این رو، پیشنهاد می شه که دست کم ماست تازه در طول سفر به مصرف برسه، خصوصاً این که ماست می تونه از بروز خیلی از عفونتای روده ای تولید کننده اسهال جلوگیری کنه.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / نوشیدن آب

تغییر دیگری که بیشتر در طول سفر در برنامه غذایی افراد دیده می شه، کاهش مصرف آب و نوشیدنی هاست که خشکی بدن یا دهیدراتاسیون رو به دنبال داره و به مشکلات کارکرد دستگاه گوارشی و یبوست منجر می شه.

از این رو، پیشنهاد می شه در طول همه سفرها، چه هوایی و چه زمینی، در هر شرایطی، بطری آب به همراه مسافران باشه و از غذاهایی که نیاز به آب رو زیاد می کنن هم دوری شه. غذاهایی که پروتئین بالایی دارن، مثل شکلای جور واجور کبابا؛ چون این ماده مغذی واسه هضم و جذب، به آب بیشتر نیاز داره.

هم اینکه، از اونجا که کنسروها هم در سفر بیشتر استفاده میشن و نمک موجود در اونا نیاز به آب رو زیاد می کنه، پیشنهاد می شه که از اونا هم کمتر استفاده شه. حتی در طول سفر دیده می شه که ادما از نوشابه ها و نوشیدنیای کولادار بیشتر استفاده می کنن، که اینم موجب بروز خشکی بدن یا دهیدراتاسیون می شه و چون ترکیباتشان پلی فنولی هستن، حرکات دودی روده ها رو هم کاهش میدن و از دو روش موجب بروز یبوست می شن. پس، انتخاب نوشیدنیا هم خیلی با اهمیته.

حتی چای، قهوه و نسکافه اگه زیادتر از اندازه مصرف شن، ادرارآور هستن، موجب خروج زیاد آب از بدن می شن و تعادل میان الکترولیتا در بدن رو برهم میزنن. به خاطر این، بهترین نوشیدنی، آبه. پیشنهاد می شه آب رو جرعه جرعه بخورین تا در طول روز، آب کم کم به بدن برسه.

واسه جلوگیری از هر گونه مریضی، همراه بردن آب سالم و گوارا جهت نوشیدن یا واسه شست و شو در راه سفر پیشنهاد می شه.

قرار دادن آب سالم در بطریای آب معدنی و یا خرید آبای معدنی و فریز کردن اون، این امکان رو جفت و جور می سازه که در تموم طول سفر با ذوب کم کم اونا آب آشامیدنی خنک، سالم و دلچسب در اختیار افراد خونواده به خصوص واسه بچه ها جفت و جور شه یا با به کار گیری فلاکس می تونن آب جوشیده لازم رو جهت جفت و جور چای در طول سفر به همراه داشته و از چای تمیز و پاکیزه واسه رفع خستگی و تمدد اعصاب استفاده کنین.

همه چیز خوار نباشین

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / تا حالا، در طول مسافرت به مسمومیت دچار شدین؟

احتمال بروز اسهال و استفراغ در این ایام خیلی زیاده، که نه فقط لذت سفر رو نابود می کنه، بلکه افراد رو به جای تفریح راهی بیمارستانا می کنه. دلیلش اینه که امکان همراه بردن غذا کمه و افراد مجبور می شن بیشتر از بیرون غذا بگیرن، و اینطوری، امکان آلودگی خیلی زیاده.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، خیلی از غذاها در رستورانای بین راهی مصرف می شن و چون این رستورانا دور هستن، نظارت چندانی بر اونا نیس؛ پس باید بیشتر مراقب بود. غذاها یا بر اثر ماندگی و بیات شدن خاصیت خود رو از دست دادن، یا فاسد شدن، کپک زده ان و با شکلای جور واجور میکروبا آلوده شدن. پس در انتخاب رستورانا وسواس به خرج بدین و به وضعیت بهداشتی اونا و کارکنانشون توجه کنین.

– از خوردن غذاهای شامل سس و خورشای گوشت، مرغ و خوراک ماهی دوری کنین؛

به خصوص اگه ادویه فراوون به مثل این خوراکیا اضافه شده باشه که

تغییر رنگ، طعم و فساد اونا معلوم نشه، چون در اینجور محیطایی امکان

آلودگی و کهنگی مواد خام اولیه بسیار بالا بوده و علاوه بر نبود رعایت بهداشت

فردی و محیطی، امکان نگهداری مواد پخته شده در محیطای ناجور با

برودت یا گرما کم هست که به طور صعودی با مجذور زمان،

گستردگی آلودگیای اولیه رو شدیدا زیاد می کنه.

در صورت خاطر جمع نبودن به رعایت بهداشت در رستوران، از خوردن کباب کوبیده،

همبرگر و کلا فرآورده های شامل گوشت چرخ کرده که ناخالصی فراوون

دارن، دوری کنین، چون که بسیار فساد پذیر بوده و امکان کهنگی و آلودگی اونا

بسیار بالاس. علاوه بر اون به دلیل نرسیدن گرما لازم در زمان پخت به

قسمتای داخلی و مرکز اینجور غذاهایی، آلودگیای اولیه و ثانویه از بین

نمی رن و خیلی راحت با مصرف اینجور موادی شکلای جور واجور کیست ها، تخم انگلا،

میکروارگانیسما و سموم اونا به بدن مصرف کنندگان منتقل می شه.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / چیکار باید کرد؟

قبول داشته باشین که هیچ ماده خوراکی سالم تر، گواراتر و مناسب تر

از مواد جفت و جور شده در منزل به وسیله کدبانوی هر خونواده ای نیس،

چون که به وسیله فرد مطمئن و از مواد اولیه تازه و تمیز جفت و جور و جفت و جور می شه.

پس همراه بردن غذاهای مناسب خونگی واسه بین راه، از ابتلای شما و

فرزندان تون به مسمومیتای غذایی ناچیز و شدید جلوگیری می کنه.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / از جمله بهترین مواد خوراکی و وسایل واسه طول سفر شامل مواد ذیله:

ساندویچای خونگی جفت و جور شده از نون، پنیر، گوجه فرنگی و خیار، یا نون، کره،

تخم مرغ آب پز و سفت شده خیار شور و گوجه فرنگی، یا کوکوی سیب زمینی،

کتلتای خونگی و شامیای جفت و جور شده در منزل و یا به همراه داشتن مقداری

عسل یا مربا، مقداری گردو و چند عدد لیوان و بشقاب یه بار مصرف، سبزی جات،

میوه های شسته و ضدعفونی شده و تنقلاتی مثل نخود، کشمش، انجیر، بادام،

گردو، پسته، خرما و فلاکس آب جوشیده جهت جفت و جور چای شما رو به طور کاملً راضی انجام میده.

به خصوص اگه خردسالی دارین که به نوشیدن شیر عادت داره و خود شمام میل دارین از شیر گرم و گوارا استفاده کنین، یه جعبه شیر خشک همراه فلاکس آب جوشیده این مشکل رو خیلی راحت برطرف می سازه.

اما به هر حال اگه فرد در طول سفر به اسهال گرفتار شه، بسته شدیدا و ضعف مریضی، لازمه آب و الکترولیتای ازدست رفته بدنش تأمین شه.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / مایع درمانی بهترین کاره؛

اما شکلای جور واجور اسهال، روشای درمانی متفاوتی رو می خواد. به طور مثال، اسهالایی که عامل اون میکروب ایکلای هستن، ناچیز ان اما اسهالیایی که بر اثر میکروب شیگلا به وجود اومده ان و خونی هستن، یا مسمومیتای بر اثر میکروب سالمونلایی که بر اثر مصرف گوشت مرغ آلوده درست می شن، ظاهر متفاوتی دارن و باید اقدامات خاص ای واسه اونا صورت پذیرد.

اما همه با هم میشه پودر اون.آر.(س) رو در چهار لیتر آب حل کرد و در فواصل وقتی مشخص به مریض داد. وگرنه، یه لیوان آبمیوه تازه رو با یه قاشق مرباخوری شکر و یه قاشق چای خوری نمک مخلوط کنین و به اون بدین، تا اینطوری آب و الکترولیتای نیاز به بدن مریض برسه.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، در اول باید غذا کمتر مصرف کنه. هم اینکه، به آدمایی که در

حال کاهش وزن هستن، پیشنهاد می شه به خاطر ادامه رژیم لاغری شون،

بیشتر از غذاهای پرحجم و کم کالری استفاده کنن تا دچار اضافه وزن نشن

و در عین حال، به همراه بقیه همسفرهایشان غذا بخورند. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین،

باید به دمای مکانی که به اون سفر کردن، هم توجه شه؛ چون افراد در هوای

سرد، بیشتر به غذاهای شیرین و پرکالری تمایل دارن و اینطوری،

الگوی غذایی شون به هم می خوره و ممکنه اضافه وزن پیدا کنن.

پیشنهادای قابل توجه در شهر محل اقامت

از نوشیدن شیره های محلی و غیرقابل اطمینان، پنیر محلی و پاستوریزه نشده،

بستنیای سنتی، سرشیر و خامه های باز دوری کنین.

خیلی از بیماریا و مسمومیتای غذایی از همین روش اتفاق می افتن،

چون فلور میکروبی که به طور طبیعی در بدن افراد هست، در محیطای جور واجور با همدیگه فرق داره.

پس عامل پریشونی و گیجی سیستم ایمنی بدن و عکس العمل کُند اون جهت دفاع

و مقابله با عوامل مریضی زای جدید می شه. با رعایت بهداشت کم کم

بدن خودتون رو آماده دفاع کرده و بی محابا و به مقدار زیاد مواد غذایی نامطمئن

رو مصرف نکنین، به خصوص سالادهای خام و مواد غذایی سس دار و پُرادویه که تغییر طعم غذاها رو می پوشونه، کمتر استفاده کنین.

الگوی تغذیه ای درست در مسافرت / از مصرف غذا در محلای پرازدحام و شلوغ دوری کنین

دوبارهً یاد بیاری می شه از مصرف غذا در محلای پرازدحام و شلوغ

دوری کنین، چون که در اینجور شرایط پُر استرسی، امکانات لازم حتی

واسه هتلا و غذاخوریای درجه یه هم جهت رعایت کلیه شرایط

بهداشتی آماده نیس. اگه در منزل دوست و فامیل اقامت ندارین،

بهتره به جای به کار گیری غذاهای مراکز عمومی، از غذاها و مواد

مناسب که امکان جفت و جور اونا به آسونی جفت و جوره، نیاز خود و خونواده رو برطرف کنین.

در آخر در نظر داشته باشین، ایام تعطیلات و رسیدن به هوای پاک و

تمیز فرصت مناسبیه که شما دور از استرسای شغلی و

کاری، تمدد اعصاب کرده و ریه های خود رو پر از هوای تمیز و پُر اکسیژن کنین

و با افزایش فعالیت و جنب و جوش بدنی، چربیای ذخیره شده رو آب کرده

و سموم جمع شده در بدنتون رو با نبود صرف مواد غذایی سنگین و پرچرب از خود دور کنین.

مریضی یا مسمومیت شدید غذایی خودتون یا یکی از اعضای خونواده،

علاوه بر دلهره و نگرانی، رنج، عذاب و به هدر رفتن ایام تعطیلات،

هزینه های زیادی رو هم بر اقتصاد خونواده تحمیل می کنه و شیرینی

دیدار عزیزان و اقامت در محل مورد علاقه تون رو به کامتون تلخ انجام میده.

پس احتیاط و پیشگیری، شرط عقله.

سیری در ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *