سلامتی

الگوهای نادرست و مخرب غذایی | تغذیه سالم

الگوهای نادرست و داغون کننده غذایی

بعضی افراد فکر می کنن با نوشیدن مایعات چاق نمی شن و با خیال راحت هر نوع نوشیدنی رو مصرف می کنن خیالات نادرست و اشتباهی در این مورد هست که می خوایم در این مطلب به بررسی اونا بپردازیم الگوهای تغذیه ای غلط از جمله  مشکلات کلی در نبود موفقیت در کاهش وزن هستن .

یکی از الگوهای غذایی نادرست که به خیلیا آسیب میرسونه، اینه که کالری مایعات رو اصلا جدی نمی گیرن و فکر می کنن که کالری این اجناس اهمیتی نداره.

جودیت استرن، استاد دانشگاه کالیفرنیا، میگه: «چیزی که منو عصبانی می کنه، اندازه آب میوه های مصنوعی و نوشابه های شیرین گازداریه که می خوریم! آرزوی من اینه که همه نوشیدنیای شیرین به فضایی بیرون از زمین پرتاب شن و هیچ وقت به زمین برنگردند!». به نظر اون و خیلی از کارشناسان، نوشیدنیای شیرین، مقدار کالری مصرفی شما رو خیلی زیاد می کنن، در حالی که شما اصلا احساس سیری نمی کنین و متوجه این افزایش نمی شین. بهتره به جای این نوشیدنیای مضر، از نوشیدنیای سالمی مثل چای استفاده کنین که بدون کالری هستن و سلامت قلب رو تقویت می کنن. چای علاوه بر این مزیت، از شما در برابر چند نوع سرطان مراقبت می کنه، استخوانا و دندانا رو تقویت می کنه و نقش مثبتی هم در مراقبت از پوست داره.

یکی از مشکلات غذایی خیلی از آدما اینه که نمی دونن احساس گرسنگی دقیقا چه ویژگیایی داره و گرسنگی واقعی چه موقعیه! در واقع، خیلی از غذا خوردنا براساس عادتای غلط است، نه نیاز واقعی بدن. به نظر کارشناسان، اگه ما ندونیم که چه موقعی واقعا گرسنه ایم، پس این رو هم نمیفهمیم که چه وقتی سیر هستیم! به خاطر همین دیگه نمی دونیم چه موقعی باید غذا خوردن رو متوقف کنیم و چه موقعی غذا بخوریم!

واسه مقابله با این عادتای غلط و داغون کننده، باید نکات رو زیر رو رعایت کنین:

  • قبل از خوردن غذا، در آرامش به گرسنگی فکر کنین و اندازه گرسنگی تون رو از ۱ تا ۷ درجه بندی کنین. (۱= گرسنه ترین وضعیت؛ ۷= سیرترین وضعیت).
  • آروم غذا بخورین و بین غذا مکث کنین تا ببینین اندازه گرسنگی تون چه قدر تغییر کرده.
  • وقتی غذا تموم شد، دوباره اندازه گرسنگی تون رو درجه بندی کنین.
  • اگه به خودتون نمره ای بین ۲.۵ تا ۵.۵ دادین، در وضعیت مطلوبی قرار دارین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *