سلامتی

ام اس | برای پیشگیری از ام اس چه کنیم؟ | بیماری

واسه پیشگیری از ام اس چه کنیم؟

پیشگیری از ام اس ممکنه. شک نکنین که با داشتن عادات رفتاری و غذایی مناسب با قدرت می تونین از دچار شدن به مریضی ام اس جلوگیری کنین. چکیده ای از راه های جلوگیری از مریضی خطرناک ام اس رو براتون میگیم.

 ام اس یه مریضی خودایمنه که بر مغز و نخاع فرد تاثیر میذاره. به دنبال این مریضی، بدن توانایی کنترل ماهیچه ها، بینایی، تعادل و بقیه حواس رو از دست میده. افسردگی، استرس و اضطراب هم از اثرات این مریضی روی فرده. از نشونه های دچار شدن به ام اس میشه به گزگز کردن همیشگی کف پاها و کف دستا، خستگی بیشتر از اندازه، بی حالی، دوبینی، تارشدن چشم و نبود تعادل بدن اشاره کرد. البته این نشونه ها در همه آدما به یه صورت بروز پیدا نمیکنه.

ام اس یه مریضی به طور کامل غیرقابل پیش بینیه. هنوز به درستی کسی نمی دونه عواملی که منتهی به ابتلای به این مریضی می شن چه چیزایی هستن اما کلا کارشناسان مغز و اعصاب سه عامل محیطی، ژنتیکی و ویروسا رو در بروز ام اس موثر خونده ان. پس تا حدودی میشه از بروز این مریضی پیشگیری کرد.

پزشکان فکر می کنن انجام بعضی اقدامات می تونه در پیشگیری از ام اس اثر داشته باشه. این اقدامات بسیار ساده هستن؛ اونقدر ساده که شاید کمتر کسی به اونا توجه کرده باشه. بعضی از کارایی که می تونه به هر کدوم از ما واسه جلوگیری از دچار شدن به این مریضی کمک کنه رو می خونیم.

چیجوری ام اس نگیریم

 مصرف دخانیات، یکی از عوامل موثر در دچار شدن به ام اسه. افراد سیگاری یا کسائی که دخانیات مصرف می کنن بیشتر از بقیه در برابر این مریضی قرار می گیرن.

 استرسای روحی و هیجانی هم می تونن خطر دچار شدن به این مریضی رو زیاد کنن. در نتیجه بهتره ادما از این حسا تا جای ممکن جلوگیری کنن و استرس رو از خود دور کنن.

 فناوری و امواجی که تلفن همراهمون می تونه از خود پخش کرده و ما رو در بر بگیره، خطری واسه مبتلاشدن به ام اس هستن. پس تا می تونین خود رو از این فناوریا دور کنین.

 

پیشگیری از ام اس با مواد غذایی ضد ام اس

 کمبود ویتامین D یکی از مواردیه که در دچار شدن به مریضی ام اس می تونه اثر داشته باشه. ویتامین D رو میشه در زرده تخم مرغ، شیر، ماست، پنیر، کره حیوونی، روغن کبد ماهی و … جستجو کرد.

 خوردن فیبرها هم می تونه به این پیشگیری کمک کنه. فیبرها رو در خوراکیایی مانند خربزه و طالبی و سبزیجات می تونین پیدا کنین.

 یکی از رژیمای غذایی معروف واسه جلوگیری از دچار شدن به ام اس، خوردن ماهیه. ماهی شامل موادیه که در نبود دچار شدن و کنترل این مریضی نقش مهمی می تونه اجرا کنه.

 روغن زیتون، آووکادو و بقیه چربیای تک غیراشباعی رو جانشین بقیه روغنا کنین.

 شاید به نظر نیاد اما محل زندگی در دچار شدن به ام اس موثره. مکانایی که پارازیت بیشتر، آلودگی شدیدتر و فاضلابای وسیع تری دارن، خطرات دچار شدن به این مریضی رو چندین برابر زیاد می کنن.

 خوردن روزانه یه لیوان شیر، خطر دچار شدن به ام اس رو تا چهار برابر کم می کنه، پس از اون غافل نشید.

 خوردن میوه های بنفش و قرمز (تمشک و شاتوت و …) و میوه های زرد و نارنجی رو در برنامه خوراک روزانه خود بذارین. دسته اول تاثیر رادیکالای آزاد رو بر بدن شما کم می کنه و دسته دوم باعث می شه که اعصاب شما کارکرد بهتری داشته باشه.

 گوجه بخورین. این ماده خوراکی قرمزرنگ اگه روزی به اندازه یه عدد میل شه، کاهش خطر دچار شدن به ام اس رو به دنبال داره.


واسه پیشگیری از ام اس چه کنیم؟

۵/۵

۶

منبع : فرارو /ن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *